«Όταν κάποιος λέει κάτι προσβλητικό ή που μας πληγώνει ή πληγώνει ένα μέλος μιας ομάδας που είναι πολύ σημαντική για εμάς, το νευρικό μας σύστημα ενεργοποιείται»
Σου έχει συμβεί πότε να ακούσεις ένα προσβλητικό σχόλιο, να έχεις μείνει άφωνος για λίγα δευτερόλεπτα, και λίγο αργότερα, να σκεφτείς την τέλεια, έξυπνη απάντηση, αλλά να είναι αργά; Φυσικά και σου έχει συμβεί, και υπάρχει φυσιολογικός λόγος γι' αυτό. Και επίσης, σε όλους έχει συμβεί.
«Όταν κάποιος λέει κάτι προσβλητικό ή που μας πληγώνει ή πληγώνει ένα μέλος μιας ομάδας που είναι πολύ σημαντική για εμάς, το νευρικό μας σύστημα ενεργοποιείται», λέει η Κέρι Μακμπρούμ, ψυχολόγος από το Brooklyn, σύμφωνα με το περιοδικό Time. «Τα μέρη του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνα για την εύρεση έξυπνων ή αστείων πραγμάτων να πούμε, δεν είναι σε λειτουργία εκείνη τη στιγμή, είναι σε κατάσταση ύπνου και αντιλαμβάνονται μια απειλή».
Γι' αυτό είναι τόσο σημαντικό να προετοιμαστούμε εκ των προτέρων. Και ευτυχώς, υπάρχουν ορισμένες απαντήσεις που μπορείς να δώσεις εκείνη τη στιγμή, χωρίς να προσβάλεις κανέναν. Φυσικά, εάν όλα αποτύχουν, άφησε τη σιωπή να «μιλήσει». Κάποιες φορές, δεν υπάρχει κανένας λόγος να ανταποκριθείς σε ένα κακό άτομο.
Αυτές, είναι οι απαντήσεις που κάθε ψυχολόγος θα χρησιμοποιούσε σε ένα προσβλητικό σχόλιο.
- «Red flag»
Όταν η ψυχολόγος Αχίτα Ρόμπινσον, νιώθει έκπληξη ή σύγχυση από τα λόγια κάποιου, χρησιμοποιεί φράσεις όπως «red flag». Στο ποδόσφαιρο, ξέρουμε ότι η κόκκινη σημαία σημαίνει ότι ο διαιτητής θεωρεί πως ένας παίκτης έκανε παράβαση. Έτσι, με αυτήν τη φράση, η ειδικός θέλει να δείξει ότι τα λόγια κάποιου ήταν εκτός ορίων ή χρειάζονται περαιτέρω διευκρίνιση.
- «Ευχαριστώ, αλλά δεν δέχομαι σχόλια που δεν ζήτησα»
Υπάρχει πολύ μικρή πιθανότητα να θέλεις να ακούσεις τις απόψεις του θείου σου από το χωριό για το πώς θα ντυθείς όταν βγεις έξω ή τις επιλογές που κάνεις στη ζωή σου. Είναι πολύ πιο πιθανό, όμως, να τις εκφράσει ούτως ή άλλως, χωρίς να θέλεις να τις ακούσεις. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η ειδικός προτείνει να απαντήσεις: «Ευχαριστώ, αλλά δεν δέχομαι σχόλια που δεν ζήτησα». Σύμφωνα με την ίδια, «οι άνθρωποι ξαφνιάζονται όταν κάποιος αντιδρά έτσι. Τους υπενθυμίζει ότι, ακόμα κι αν έχουν καλές προθέσεις, είναι μη ζητηθέντα. Σταματά τη συζήτηση αμέσως».
- «Είσαι καλά;»
Αυτές οι τρεις λέξεις έχουν μεγάλη δύναμη, λέει η Μελανί Γουίλιαμς, επίσης ψυχολόγος. «Υπάρχει τόση σημασία σε αυτήν τη σύντομη απάντηση», λέει. Φαντάσου ότι κάποιος συνάδελφος μόλις έκανε μια σεξιστική παρατήρηση. Αν τον ρωτήσεις αν είναι καλά, μπορεί να σε κοιτάξει παράξενα και να απαντήσει καταφατικά. Στη συνέχεια, μπορείς να ακολουθήσεις με μια γρήγορη παρατήρηση: «Απλώς ρωτάω, γιατί αυτό ήταν εντελώς ακατάλληλο».
- «Μπορείς να το επαναλάβεις; Νομίζω ότι δεν άκουσα καλά»
Αυτή η φράση είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική όταν βρίσκεσαι σε μια ομάδα ανθρώπων και ακούσει κάτι προσβλητικό ή όταν κάποιος λέει κάτι προσβλητικό σε έναν κοντινό σου άνθρωπο. «Πολλές φορές όταν οι άνθρωποι λένε κάτι αγενές, το κάνουν αυθόρμητα και δεν σκέφτονται αν είναι το πιο σοφό πράγμα που μπορούν να πουν εκείνη τη στιγμή», σημειώνει η Αμάντα Στίμεν, ψυχολόγος από το Los Angeles. «Με το να του ζητήσεις να το επαναλάβει —ακόμα και αν δεν είχες πρόβλημα να το ακούσεις, δίνεις την ευκαιρία να το σκεφτεί ξανά και να πει με διαφορετικό τρόπο ό,τι είπε».
- «Ποια ήταν η πρόθεσή σου με αυτό το σχόλιο;»
Αυτή η απάντηση είναι η τέλεια λύση όταν βλέπεις ότι ένας άνθρωπος θέλει να προσβάλει κάποιον άλλο. Τον κάνει να σκεφτεί ξανά το σχόλιό του, και να πει και «δυνατά» αυτό που είπε με έμμεσο τρόπο. Το καλύτερο σενάριο είναι να κάνει μια παύση και να αναλογιστεί τη δήλωσή του.
- «Αναρωτιέμαι γιατί αισθάνεσαι άνετα λέγοντας κάτι τέτοιο»
Αν κάποιος κάνει μια ακατάλληλη παρατήρηση για μια ομάδα ανθρώπων - ίσως ρατσιστική, ομοφοβική ή σεξιστική, χρησιμοποίησε αυτήν τη φράση για να τον καλέσεις να σκεφτεί την αντίδρασή του. Είναι άμεση απάντηση, και βασισμένη στα γεγονότα. Πιθανόν να έχεις πραγματική περιέργεια για το γιατί έκανε μια τέτοια ανόητη δήλωση.
- «Δεν καταλαβαίνω. Μπορείς να εξηγήσεις το αστείο;»
Ίσως να θέλεις απλώς να κλείσεις τη συζήτηση, ειδικά γύρω από ένα ακατάλληλο «αστείο». Το να ζητήσεις από το άλλο άτομο να εξηγήσει τι ήταν τόσο αστείο σε αυτό που είπε, είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να τον κάνεις να λογοδοτήσει για τη συμπεριφορά του. Την επόμενη φορά, μπορεί να το σκεφτεί ξανά πριν το πει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου