Tο μύνημα της ημέρας

“Εκεί στην άκρη του μικρού της δαχτύλου τελείωνε ο κόσμος.” Μενέλαος Λουντέμης

Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2025

Τέμπη: Επιζώσα της τραγωδίας δεν έχει κληθεί ακόμα να καταθέσει – Το πόρισμα για τα «χαμένα» 11 λεπτά στις συνομιλίες και το φαινόμενο «jetting»

 

Η Βασιλική, η οποία κατάφερε να απεγκλωβιστεί από το φλεγόμενο

βαγόνι της αμαξοστοιχίας, και να βγει σώα από την κόλαση της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη, βιώνοντας απόκοσμες στιγμές, δεν έχει κληθεί να καταθέσει 1μιση χρόνο μετά την μοιραία νύχτα, όπως αποκαλύπτει ο ΑΝΤ1.


Μιλώντας στον ΑΝΤ1 τονίζει πως δεν την ενδιαφέρουν οι αποζημιώσεις, αλλά να τιμωρηθούν οι υπεύθυνοι. «Εγκλωβισμένη κάτω από βαλίτσες και πράγματα, παντού γυαλιά, καπνός και αποπνικτική ατμόσφαιρα. Έντονη μυρωδιά κάποιου χημικού, εμένα μου θύμισε μυρωδιά παλιών καθαριστηρίων σε εκατό φορές μεγαλύτερη ένταση. Έκαιγε ο λαιμός μου και δυσκολευόμουν να αναπνεύσω. Έτσουζαν τα μάτια μου και έβλεπα με δυσκολία».

 Παράλληλα, επισημαίνει πως είχε πονοκεφάλους και τελικά μήνες αργότερα βρήκαν στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ, ότι έχει κατεστραμμένο διάφραγμα. «Με έβαλαν σε λίστα αναμονής για χειρουργείο, για το οποίο ακόμα δεν έχω κληθεί. Άρχισα να χάνω μεγάλο ποσοστό της όρασής μου, με αποτέλεσμα σήμερα να βρίσκομαι με 2/10 στο δεξί μάτι και 5/10 στο αριστερό, χωρίς να έχω καταφέρει ακόμα έπειτα από σειρά εξετάσεων να βρω τι φταίει. Ταυτόχρονα, φέρω σημάδια στο δέρμα, που δεν είναι εγκαύματα και δεν υποχωρούν παρά τις θεραπείες».

Το πόρισμα του ΕΜΠ για τα ηχητικά από τη μοιραία νύχτα της σύγκρουσης

Την ίδια ώρα, το φως της δημοσιότητας βλέπει το πόρισμα του ΕΜΠ, από την έρευνα σχετικά με τη γνησιότητα των αρχείων ήχου από τη μοιραία νύχτα της σύγκρουσης. Πρόκειται για τα αρχεία επικοινωνιών που εγγράφηκαν στα ηλεκτρονικά συστήματα του ΟΣΕ και διαβιβάστηκαν με εξωτερικό σκληρό δίσκο στην ανάκριση, που είχε διατάξει τον περασμένο Ιούλιο, ο εφέτης ειδικός ανακριτής Λάρισας που διερευνά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, Σωτήρης Μπακαΐμης


Αφορμή για την παραγγελία της έρευνας υπήρξαν καταγγελίες και δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία από τις καταγεγραμμένες συνομιλίες είχαν αφαιρεθεί 11 λεπτά. «Έχουν διαγραφεί ανεξήγητα 11 λεπτά από τις συνομιλίες μεταξύ του μηχανοδηγού και του σταθμάρχη Λάρισας, λίγο πριν το δυστύχημα», αναφερόταν χαρακτηριστικά σε ένα από τα δημοσιεύματα της άνοιξης του 2024.


Για την υπόθεση, μάλιστα, είχε καταθέσει μηνυτήρια αναφορά το δικηγορικό γραφείο που εκπροσωπεί την οικογένεια του μηχανοδηγού της εμπορικής αμαξοστοιχίας που έχασε τη ζωή του στο δυστύχημα. «Καθίσταται προφανές ότι κάποιοι ενεργώντας κατ’ εντολή έτερων, επενέβησαν στο καταγραφικό αρχείο με τις συνομιλίες και διέγραψαν το 11λεπτο μεταξύ του χρονικού διαστήματος από 22.56.54 μ.μ. έως και 23.07.24 μ.μ. για λόγους που όλοι πλέον αντιλαμβανόμαστε και οι οποίοι πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο διερεύνησης», επεσήμανε στη μηνυτήρια αναφορά του ο νομικός παραστάτης της οικογένειας του μηχανοδηγού.

Σε συνέχεια των παραπάνω, την 9η Ιουλίου ο εφέτης ανακριτής Λάρισας ανέθεσε στον αναπληρωτή καθηγητή της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, Αθανάσιο Ροντογιάννη, να διενεργήσει έλεγχο για την υπόθεση. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την  «Καθημερινή» του ζήτησε να απαντήσει στο ερώτημα εάν ο συγκεκριμένος σκληρός δίσκος φέρει στοιχεία επέμβασης –διαγραφής– αφαίρεσης κάποιου ηχητικού ή άλλου αρχείου, στις καταγραφές της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και συγκεκριμένα το κρίσιμο διάστημα από τις 10.30 μ.μ. έως και τις 23.45 μ.μ. Σε θετική περίπτωση, ο ανακριτής ζήτησε ακόμα από τον κ. Ροντογιάννη να προχωρήσει σε ανάκτηση του αρχείου που είχε αφαιρεθεί ή διαγραφεί.

Αφορά δεδομένα επικοινωνιών που εγγράφηκαν στα ηλεκτρονικά συστήματα του ΟΣΕ και διαβιβάστηκαν με εξωτερικό σκληρό δίσκο στην ανάκριση.

Σύμφωνα με την «Καθημερινή», ο αναπληρωτής καθηγητής ολοκλήρωσε την έρευνα και συνέταξε την «έκθεση ειδικής πραγματογνωμοσύνης» στις 14 Ιανουαρίου 2025, με το σχετικό έγγραφο να ενσωματώνεται μόλις την περασμένη Παρασκευή στον φάκελο της δικογραφίας. Πρόκειται για έγγραφο πέντε σελίδων στο οποίο ο αναπληρωτής καθηγητής του ΕΜΠ περιγράφει βήμα προς βήμα τις ενέργειές του για να καταλήξει στο εξής συμπέρασμα, το οποίο παρατίθεται αυτούσιο: «Με βάση τα διαθέσιμα δεδομένα και το συνδυασμό πληροφοριών από α) τα αρχεία ήχου και β) τις αντίστοιχες εγγραφές του αρχείου CallData, διαπιστώνεται ότι δεν έχει υπάρξει μεταβολή μετά τις 00.07.00 ώρα της 1ης Μαρτίου 2023, ούτε στα περιεχόμενα του φακέλου “…/LARISA/2023-02-28…” του σκληρού δίσκου (αρχεία ήχου), ούτε στο ίδιο το ακουστικό περιεχόμενο των υπό εξέταση αρχείων ήχου που αφορούν τις καταγραφές της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και το διάστημα ώρας από 22.30 έως και 23.55».

Προηγουμένως, ο κ. Ροντογιάννης επεξηγεί με λεπτομέρεια τη μεθοδολογία της έρευνάς του. «Για το διάστημα ώρας από 22.30 έως και 23.55 της 28ης Φεβρουαρίου 2023 εντοπίζονται στο αρχείο CallData 64 εγγραφές επικοινωνιών. Αυτές αντιστοιχούν στα τελευταία 64 από τα 764 ηχητικά αρχεία που βρέθηκαν στον φάκελο. Με βάση την ονομασία τους τα αρχεία αυτά είναι αριθμημένα σε αύξουσα σειρά στο δεκαεξαδικό σύστημα χωρίς να λείπει κάποιος ενδιάμεσος αριθμός», αναφέρεται στην παράγραφο 4 του εγγράφου που βρίσκεται στη διάθεση της «Κ». Σε άλλο σημείο επισημαίνεται ότι «έγινε αναπαραγωγή των 64 ηχητικών αρχείων που αφορούν στο διάστημα από 22.30 έως και 23.55 της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και επιβεβαιώθηκε ότι η διάρκεια των 64 συνομιλιών ταυτίζεται με τη διάρκεια των επικοινωνιών RT στις αντίστοιχες εγγραφές του αρχείου CallData…».

Φωτογραφία: Intime

Κοκοτσάκης: Είχαμε το φαινόμενο jetting από αρωματικούς υδρογονάνθρακες

Ο Ειδικός Πραγματογνώμονας σε θέματα πυρκαγιών και Τεχνικός σύμβουλος οικογενειών θυμάτων του δυστυχήματος, Βασίλης Κοκοτσάκης, μίλησε στο Πρώτο Πρόγραμμα και τον Αλφόνσο Βιτάλη για την νέα συμπληρωματική έκθεση, κάνοντας λόγο για ένα ντοκουμέντο (το ηχητικό μαζί με την εικόνα που δείχνει τη φωτιά), το οποίο δεν αφήνει περιθώρια για αμφιβολίες.

“Δεν υπάρχει πλέον καμία αμφιβολία μετά από αυτό το ντοκουμέντο, τη σύνθεση δηλαδή των δεδομένων δύο πραγματικών γεγονότων της ίδιας χρονικής στιγμής σε ένα αρχείο, είναι η μέθοδος την οποία κάνουν οι μεγάλες ερευνητικές ομάδες στις περιπτώσεις αεροπορικών ατυχημάτων. Εμείς έχουμε εδώ την εικόνα από μια σταθερή κάμερα που ευτυχώς είχε όμως και χειριστή και μπόρεσε και έκανε τα ζουμ και αυτά ακριβώς τα ζουμ έλυσαν τις όποιες απορίες είχαμε” τόνισε.

“Είχαμε τα ηχητικά του 112, δηλαδή την ενεργοποίηση της εφαρμογής για ανίχνευση σύγκρουσης που είχαν δύο συσκευές. Αυτές ενεργοποιήθηκαν εκείνη τη στιγμή αυτόματα και ανεξάρτητα από τη θέληση των κατόχων τους. Γιατί εδώ πρέπει να σημειώσω ότι η κοπέλα που πρωταγωνιστεί δεν γνωρίζει ότι υπάρχει αυτή η σύνδεση ή η καταγραφή των γεγονότων ή των πληροφοριών, διότι φαίνεται ολοκάθαρα ότι δεν έχει σχέση η ίδια με το τηλεφώνημα. Απλά η κοπέλα περιγράφει με τόσο δραματικό τρόπο και εν πλήρει συνειδήσει, με όλες τις αισθήσεις, διότι σκέφτεται, εκφράζεται, μυρίζει, νιώθει, πονάει, εκφράζει συναισθήματα, αλλά έχει πλήρη συνείδηση. Μάλιστα, δεν δυσκολεύεται να μας δώσει την πληροφορία που λύνει το μυστήριο που είχαμε όταν ακούσαμε αυτό το ηχητικό. Αυτή η πληροφορία είναι η περιβόητη φράση “έχω ελάχιστο οξυγόνο“” σημειώνει ο κ. Κοκοτσάκης.

“Όταν το παιδί λέει αυτά που λέει, απ’ έξω στην εικόνα βλέπουμε τι συμβαίνει στο σημείο που είναι εγκλωβισμένη. Γιατί δεν υπάρχει αμφιβολία. Η ακολουθία που έχουν οι εστίες της φωτιάς, δηλαδή το άναψε-σβήσε, είναι ακολουθία μόνο μιας περίπτωσης πυρκαγιάς και για τους ειδικούς και για τους μη ειδικούς: δοχεία τα οποία έχουν καύσιμα και τα οποία καύσιμα αδειάζουν από ένα δοχείο, καίγονται, τα βλέπουμε να τρέχουν και να έχουν ροή στο έδαφος, να σβήνουν διότι τελειώνουν” πρόσθεσε.

“Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στο έδαφος, στο σημείο δηλαδή που ήταν τα παιδιά, ένα βαγόνι πάνω στο άλλο, είχαμε το λεγόμενο στο διεθνή χώρο φαινόμενο jetting, στην Ελλάδα λοιπόν το λέμε ντόμινο, έχουμε την περίπτωση ντόμινο, αλλεπάλληλες δηλαδή πυρκαγιές από αρωματικούς υδρογονάνθρακες, δηλαδή τα υγρά καύσιμα σε κάποια μορφή διαλυτών” είπε.

“Αυτό είναι λοιπόν το ζήτημα και όσον αφορά τα 27 άτομα, τον προσδιορισμό ακριβώς του αριθμού του θανάτου, της αιτίας θανάτου, μάλλον δεν είναι τίποτα άλλο παρά οι γνωματεύσεις των ιατροδικαστών, οι οποίοι με απόλυτη ακρίβεια, το οποίο δέχτηκε και η εισαγγελική αρχή, καταγράφουν λεπτομερώς και την αιτία θανάτου, αλλά με χαρακτηριστικό τρόπο και τον μηχανισμό θανάτου. Δεν υπάρχει επ’ αυτού καμία αμφιβολία και έτσι δεν μπορώ και να κατανοήσω τις όποιες αντιδράσεις και αμφιβολίες“.

Σε ερώτηση για τα όσα υποστήριξε η Hellenic Train για το φορτίο ο κ. Κοκοτσάκης σχολίασε: “Η Hellenic Train είναι στην ιδιότητα αυτή τη στιγμή του κατηγορουμένου. Ένας κατηγορούμενος βάσει του Συντάγματος έχει το δικαίωμα να λέει ψέματα, αλλά εγώ το αντιστρέφω. Δηλαδή αν η Hellenic Train δεν μετέφερε ή γνώριζε ότι μεταφερόταν αυτό το συγκεκριμένο παράνομο φορτίο θα το ομολογούσε; Φοβάμαι πως όχι. Άρα καθίσταται μη αξιόπιστος μάρτυρας και δεν πρέπει να την επικαλούμαστε γιατί δεν είναι σωστό. Παρόλα αυτά, από τις πρώτες ανακοινώσεις μέχρι την χθεσινή υπάρχει μια διαφοροποίηση. Πρόσθεσε το “κατά δήλωση του εμπόρου ο οποίος μεταφέρει”, δηλαδή θέλει να πει ότι η ίδια δεν έχει ευθύνη ή δεν ελέγχει το φορτίο που μεταφέρει. Αυτό δεν μπορώ να το πιστέψω ότι μπορεί να είναι αληθές“.

Κληθείς να σχολιάσει την ποινική δίωξη σε στελέχη της Πυροσβεστικής για πράξεις και παραλείψεις, κατά την εκτέλεση του προανακριτικού έργου στο πεδίο του δυστυχήματος, ο κ. Κοκοτσάκης τόνισε: “Έχουμε πάνω από ένα χρόνο εντοπίσει αυτό ακριβώς και μου κάνει εντύπωση γιατί έπρεπε να περάσει ένας χρόνος, να γίνει αυτή η φασαρία για να γίνει αυτό το πράγμα, αφού οι παραλείψεις όχι μόνο αυτών αλλά και των συγκεκριμένων πρώην συναδέλφων μου ήταν και αυτές καταλυτικές ώστε να έχουμε αυτό το μεγάλο πρόβλημα“.

Ο κ. Κοκοτσάκης προχώρησε μάλιστα και σε μια αποκάλυψη, καθώς όπως είπε, είναι γνωστός ο λόγος για τον οποίο τραυματίστηκαν οι πυροσβέστες οι πρώτοι που πήγαν στο σημείο. “Δεν αξιολογήθηκε ποτέ, παρ ότι τραυματίστηκαν χωρίς να έρθουν σε επαφή με την φωτιά, τραυματίστηκαν, έπαθαν χημικά τραύματα από αυτό το υλικό που είχε διαρρεύσει. Υπάρχουν ιατρικές γνωματεύσεις που λένε “έκθεση σε χημικά” και αναφέρουν και τους αρωματικούς υδρογονάνθρακες. Η ΕΔΕ που ασκήθηκε τότε υποχρεωτικά, πριν δύο χρόνια, για να αποκαλύψει την αιτία τραυματισμού των συγκεκριμένων συναδέλφων ακόμα δεν έχει παραδοθεί. Και επίσης δεν έγινε ποτέ έρευνα για αυτές τις στολές. Η έρευνα η δική μας για τις συγκεκριμένες στολές δείχνει ότι οι στολές αυτές δεν είναι στολές τύπου πυροσβεστών αλλά τύπου εργατοτεχνιτών και προέρχονται από μία δωρεά ενός μεγάλου ιδρύματος της Ελλάδος, που προφανώς αυτός που τα χρήματα τα έδωσε ήταν για να αγοράσουν στολές πυροσβεστών και όχι εργατοτεχνιτών. Γιατί τραυματίσθηκαν οι πυροσβέστες; Διότι δεν υπήρχε φραγμός στην στολή τους για χημικά, όπως πρέπει να έχουν όλες οι στολές. Εκεί λοιπόν ήταν το μυστικό. Αν από την πρώτη στιγμή έπαιρναν ιστό από το δέρμα των πυροσβεστών, δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα. Θα είχαμε αποκαλύψει την ίδια στιγμή ποιο ήταν το υλικό το οποίο τους τραυμάτισε“.

Εξήγησε επίσης ότι όσοι έφτασαν στο συμβάν ένιωσαν κάτι να τους καίει. “Δεν ήρθαν σε επαφή με τη φωτιά διότι δεν έκαναν κατάσβεση. Προσπαθούσαν να διασώσουν. Όταν έφτασαν η φωτιά είχε σβήσει μόνη της. Παρουσίασαν περίεργα τραύματα κάτω από τις στολές τους, χωρίς οι στολές τους να έχουν κανένα πρόβλημα. Δηλαδή αυτό που ήταν, ήταν χημικό και πέρασε τη στολή γιατί η στολή ήταν ακατάλληλη. Πήγαν στα νοσοκομεία. Στα νοσοκομεία εντόπισαν χημικό τραυματισμό. Ένα κιόλας από αυτά, το Θριάσιο Νοσοκομείο γνωμάτευσε και το προσομοίαζε μάλλον το είδος του υλικού που τους τραυμάτισε, παραπέμποντας στους χημικούς διαλύτες, αρωματικούς υδρογονάνθρακες. Το Πυροσβεστικό Σώμα διέταξε το υποχρεωτικό σε αυτές τις περιπτώσεις που είναι η Ένορκη Διοικητική Εξέταση και απ’ ότι γνωρίζω δύο χρόνια μετά δεν έχει ολοκληρωθεί αυτή η εξέταση“.

Τέμπη δυστύχημα

Αποζημίωση ύψους 800.000 ευρώ στους συγγενείς του ελεγκτή – Το σκεπτικό της απόφασης

Αποζημίωση ύψους 800.000 ευρώ επιδικάστηκε από το Πρωτοδικείο Αθηνών στους συγγενείς του ελεγκτή, που έχασε τη ζωή του στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.

Συγκεκριμένα, το δικαστήριο επιδίκασε στη σύζυγο και κάθε ένα, από τα τρία παιδιά του, από 200.000 ευρώ, για την ηθική βλάβη και την οδύνη που υπέστησαν από την απώλεια του δικού τους ανθρώπου, αναγνωρίζοντας την ευθύνη αλληλεγγύως και εις ολόκληρον, τόσο για την ΟΣΕ, όσο και για την Hellenic train.

Όπως μεταξύ άλλων αναφέρεται στο σκεπτικό της απόφασης: «η Hellenic Train παρέλειψε να εξασφαλίσει ότι βρισκόταν σε πλήρη και συνεχή λειτουργία και χρήση από τους υπαλλήλους της, κατά την κίνηση των αμαξοστοιχιών που μισθώνει χρησιμοποιεί για τις ανάγκες της, το ουσιώδες σύστημα επικοινωνίας μεταξύ σταθμαρχών, μηχανοδηγών και ρυθμιστών κυκλοφορίας, το οποίο άπτεται της ασφαλούς κυκλοφορίας επί του δικτύου της δεύτερης εναγομένης ΟΣΕ Α.Ε., που είναι ο διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής».

Όσον αφορά στον ΟΣΕ, του αποδίδεται ότι «παρέλειψε να αποδώσει σε λειτουργία και χρήση το σιδηροδρομικό δίκτυο και στο διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής τα κρίσιμα συστήματα ασφαλείας και ελέγχου της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, η λειτουργία και χρήση των οποίων θα απέτρεπε κατά τρόπο βέβαιο την επέλευση του επίδικου δυστυχήματος. Από όλα τα παραπάνω αποδείχτηκε ότι στην επέλευση του επίδικου δυστυχήματος συνετέλεσε πταίσμα, ήτοι βαριά συγκλίνουσα αμέλεια, των οργάνων του ΟΣΕ και της Hellenic train».

Το δικαστήριο αναγνωρίζει και συγκλίνουσα αμέλεια του σταθμάρχη Λάρισας και του μηχανοδηγού, αφού τους καταλογίζει «πως δεν κατέβαλαν την επιμέλεια που όφειλαν και μπορούσαν, αλλά ενήργησαν κατά παράβαση των διατάξεων του γενικού κανονισμού κινήσεις του ΟΣΕ. Οι ενέργειες και παραλείψεις του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας προκάλεσαν την μετωπική σύγκρουση των αμαξοστοιχιών με αυτά τα αποτελέσματα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου