Tο μύνημα της ημέρας

Δειλοί άνθρωποι που το μόνο που ήξεραν να κάνουν είναι να παίρνουν και να φεύγουν. Μη δίνεις αξία σε ανθρώπους που δεν ξέρουν να εκτιμούν.

Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2024

“Ο σκύλος της Κυψέλης”

 

ο κωφός γλύπτης που λάτρεψε τα τετράποδα.

Tο μαρμάρινο λαγωνικό της Κυψέλης ίσως δεν είναι πολύ γνωστό στους Αθηναίους. Στους Κυψελιώτες όμως είναι ιδιαίτερα αγαπητό. Κοσμεί ένα από τα παρτέρια της Φωκίωνος Νέγρη, στο ύψος της οδού Έκτορος και είναι έργο του γλύπτη Ευριπίδη Βαβούρη.

Το όμορφο άγαλμα είναι φτιαγμένο από μάρμαρο, έχει μήκος 1,65 και φτιάχτηκε το 1940. Τοποθετήθηκε αρχικά στην πλατεία Κυψέλης, ή στο τελευταίο παρτέρι κοντά στην πλατεία και κατόπιν άλλαξε τρεις θέσεις, πριν καταλήξει στην τωρινή.

Η επίσημη ονομασία του είναι “λαγωνικό σκυλί”.
Πρόκειται για ένα ομοίωμα σκύλου σε καθιστή στάση, που προτάσσει το κεφάλι προς τα πάνω, σαν να κοιτάει τον κηδεμόνα του. Εικόνα γνώριμη και αγαπημένη για όσους έχουν ή είχαν σκύλο.

Η γυαλιστερή επιφάνεια του μαρμάρου, η συνολική εικόνα του έργου και το θέμα του, το καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστικό σε μικρούς και μεγάλους, ενώ για πολλούς κατοίκους αποτελεί ένα σύμβολο της γειτονιάς.

Ο λόγος που ο δήμος Αθηναίων αποφάσισε να στολίσει την Κυψέλη με το άγαλμα ενός σκύλου, παραμένουν άγνωστοι. Έχουν ακουστεί διάφορες ιστορίες ως απάντηση στο ερώτημα.

Μία εκδοχή υποστηρίζει ότι το άγαλμα είναι εμπνευσμένο από έναν σκύλο που έμεινε να περιμένει πιστά το πεθαμένο αφεντικό του. Μια άλλη ότι ο σκύλος έσωσε τη ζωή ενός κοριτσιού από τις ρόδες ενός αυτοκινήτου. Τίποτα απ’ αυτά δεν έχει επιβεβαιωθεί.

Ενώ το άγαλμα βρίσκεται σε μια τόσο κεντρική πλατεία των Αθηνών, δεν είναι καθόλου εμφανές. Η πρόσβαση δεν είναι εύκολη, αφού το παρτέρι που είναι τοποθετημένο, δεν έχει καμία είσοδο.
Αυτό που ίσως κέντρισε την περιέργεια και δημιούργησε τη συμπάθεια που περιβάλλει το γλυπτό, είναι η ομορφιά του και το απλό θέμα του. Ένας σκύλος. Το άγαλμα κάποιας σημαντικής προσωπικότητας δεν θα δημιουργούσε απορία και ίσως ούτε και τόση συμπάθεια, όπως συμβαίνει με τις προτομές επιφανών Αθηναίων στην περιοχή.

Όπως έγραψε ο ακαδημαϊκός Διονύσης Κόκκινος: “η διακόσμηση των πάρκων, τουλάχιστον των αλσυλλίων, με γλυπτά ζώων γίνεται αισθητικότερη από εκείνη που παρέχει η γλυπτοποιημένη δόξα μεγάλων προσώπων”.

mixanitouxronou

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου