Ο σκύλος, οι λιχουδιές και η αξία τους κατά τη διαδικασία της εκπαίδευσης.
Το δεξί μας χέρι είναι οι λιχουδιές για την εκπαίδευση του σκύλου μας, καθώς για εκείνον είναι ένα δελεαστικό κίνητρο.
Πότε, όμως, σταματάμε να τις προσφέρουμε στον σκύλο μας κατά τη διαδικασία της εκπαίδευσης;
«Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση είναι, ποτέ! Όταν αποφασίζουμε να εκπαιδεύσουμε τον σκύλο μας με λιχουδιές ως επιβράβευση -άλλοι τρόποι θα ήταν το χάδι ή το παιχνίδι-, δεν σταματάμε ουσιαστικά ποτέ τη χρήση τους. Αυτό που επιθυμούμε να πετύχουμε, είναι να διαχειριστούμε τη συχνότητα χρήσης λιχουδιών κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας», διευκρινίζει ο εκπαιδευτής σκύλων/εκπαιδευτικός Μέσης Εκπαίδευσης, Ορέστης Ρουσάκης.
Είναι επιτακτική ανάγκη, όπως λέει, να αντιληφθούμε τη σημασία της σταδιακής μείωσης των λιχουδιών επιβράβευσης κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού μας προγράμματος.
Οι συνεχείς ανταμοιβές με λιχουδιές κατά την εκπαίδευση βοηθούν τον σκύλο να μάθει να συνεργάζεται με τον κηδεμόνα του
Η αλόγιστη χρήση της λιχουδιάς μπορεί να οδηγήσει σε αντίθετα αποτελέσματα
Όπως εξηγεί ο κ. Ρουσάκης, όταν βρισκόμαστε στα πρώτα στάδια μιας εκπαίδευσης που βασίζεται στην επιβράβευση μέσω τροφής, τα σκυλιά μπαίνουν σε ένα διαρκές πρόγραμμα επιβραβεύσεως.
Η μέθοδος εκπαίδευσης με τις λιχουδιές
Ο σκύλος, σύμφωνα με τον κ. Ρουσάκη, ανταμείβεται κάθε φορά που εκτελεί ορθά μια συμπεριφορά ή εντολή. Μάλιστα, όταν αρχίζουμε να μαθαίνουμε μια νέα εντολή, συχνά επιβραβεύουμε το σκυλί μόνο για την προσπάθεια που κάνει για να την εκτελέσει. Είναι μία επιτυχία, κατά προσέγγιση.
«Αυτή η μέθοδος συνδράμει, ώστε το σκυλί να αποκτήσει κίνητρο κατά την πρώτη φάση εκμάθησης, προκειμένου να αντιληφθεί τι του ζητάμε. Καθώς το κατοικίδιο μας αποκτά ακρίβεια στην εκτέλεση, σταδιακά υποχωρούμε από αυτή την προσέγγιση. Και προχωρούμε στην ανταμοιβή με βάση την ορθή εκτέλεση», διευκρινίζει ο κ. Ρουσάκης.
Υπάρχει, ωστόσο, όπως λέει, μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στη συνεχή επιβράβευση και τον «απογαλακτισμό» του ζώου από την ανταμοιβή. Οι συνεχείς ανταμοιβές με λιχουδιές κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής περιόδου βοηθούν τον σκύλο να μάθει να συνεργάζεται με τον κηδεμόνα του. Και να χτίζει μαζί του μια υγιή σχέση.
Ωστόσο, η αλόγιστη χρήση της μπορεί να οδηγήσει σε αντίθετα αποτελέσματα, προειδοποιεί ο κ. Ρουσάκης. Υπάρχει περίπτωση, ο σκύλος να μην ενδιαφέρεται να επικοινωνήσει, καθώς θα εστιάζει στο φαγητό.
Η λύση που προτείνεται από τους περισσότερους εκπαιδευτές, είναι η εφαρμογή ενός μεταβλητού συστήματος, ή ενός απόλυτα τυχαίου.
Ένα παράδειγμα του μεταβλητού συστήματος ανταμοιβής είναι, το σκυλί να επιβραβεύεται για την τρίτη, την πέμπτη, την έβδομη και την ένατη φορά που εκτελεί μια εντολή.
Με τον ίδιο τρόπο, περίπου, λειτουργεί και το τυχαίο σύστημα επιβράβευσης. Σε αυτή την περίπτωση οι λιχουδιές δίνονται ακόμα πιο αραιά. Χωρίς μοτίβο. Αυτό το πρόγραμμα, φυσικά, επιδέχεται μεταβολές, ανάλογα με τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα.
Ποιος είναι ο στόχος μας
Ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι, σύμφωνα με τον κ. Ρουσάκη, ο σκύλος να μην ανταμείβεται, ενώ εκτέλεσε σωστά την εντολή, αλλά να μην αποθαρρύνεται.
Αντίθετα, να αποκτά ισχυρότερο κίνητρο για την επόμενη φορά. Θα μπορούσαμε να συγκρίνουμε αυτή τη διαδικασία με εκείνους τους ανθρώπους που παίζουν φρουτάκια. Ξέρουν ότι δεν κερδίζουν κάθε φορά, αλλά ελπίζουν ότι την επόμενη φορά που θα πατήσουν το κουμπί, θα είναι η τυχερή.
Η ερώτηση, λοιπόν, που τίθεται, είναι πότε ακριβώς εγκαταλείπω ένα συνεχόμενο μοτίβο ανταμοιβής.
Η απάντηση είναι, τη στιγμή που νιώθουμε ότι το σκυλί μας έχει αντιληφθεί την εντολή απόλυτα και την εκτελεί με ακρίβεια.
Αν, όμως, δεν είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι με την εξέλιξη της εκπαίδευσης, γυρνάμε αρχικά στο μεταβλητό σύστημα. Και έπειτα, πάλι σε ένα απόλυτα τυχαίο, μέχρι την επίτευξη του στόχου.
Ο εκπαιδευτής σκύλων/εκπαιδευτικός Μέσης Εκπαίδευσης, Ορέστης Ρουσάκης
● Ο κύριος Ορέστης Ρουσάκης είναι εκπαιδευτής σκύλων/εκπαιδευτικός Μέσης Εκπαίδευσης.
Απόφοιτος του ΕΚΠΑ,μετεκπαιδεύτηκε στο Hondenleerschool της Ουτρέχτης στη μελέτη συμπεριφοράς των ζώων.
Ειδικεύεται στη συνδρομή των ζώων συντροφιάς σε μαθητές κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και σε άτομα με αναπηρίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου