Tο μύνημα της ημέρας

Η λέξη γυναίκα θέλει δύναμη πολλή για να τη σηκώσεις στους ώμους σου

Παρασκευή 7 Μαρτίου 2025

Σούπερ μάρκετ: Ποια προϊόντα κόβουν «μαχαίρι» οι καταναλωτές






Η συνεχιζόμενη πληθωριστική και ενεργειακή κρίση που πλήττει την ελληνική οικονομία τα τελευταία χρόνια οδηγεί τους καταναλωτές σε προσαρμογές στις αγοραστικές τους συνήθειες και στο σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Γεωργίου Μπάλτα, η πλειοψηφία των καταναλωτών αναζητά πιο οικονομικές επιλογές, ενώ αρκετοί περιορίζουν ακόμη και τα βασικά είδη διατροφής.
Σούπερ μάρκετ: 1 στους 10 καταναλωτές αδυνατεί να καλύψει ακόμα και τις βασικές ανάγκες

Η έρευνα, που πραγματοποιείται ετησίως από το 2005 μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων και ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου, καταγράφει την επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης των καταναλωτών. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 93% δηλώνει ότι δυσκολεύεται οικονομικά λόγω των αυξημένων τιμών, ενώ 4 στους 10 περιορίζονται αυστηρά στα απαραίτητα, με σχεδόν 1 στους 10 να αδυνατεί να καλύψει ακόμα και τις βασικές ανάγκες.


Αρνητικές προσδοκίες για το 2025 και η ευθύνη των μεγάλων εταιρειών

Οι καταναλωτές εμφανίζονται απαισιόδοξοι για το 2025, καθώς η ακρίβεια συνεχίζει να επηρεάζει τη ζωή τους. Παράλληλα, ένα μεγάλο ποσοστό (68%) θεωρεί ότι οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες είναι υπεύθυνες για τις υπερβολικές ανατιμήσεις, ενώ το 25% επιρρίπτει ευθύνες στις μεγάλες αλυσίδες λιανικής. Μόλις 6% κατηγορεί τις ελληνικές επιχειρήσεις παραγωγής, ενώ τα τοπικά καταστήματα καταγράφουν ελάχιστες ευθύνες (1%).



Τι μειώνουν οι καταναλωτές από τις δαπάνες τους

Οι μεγαλύτερες περικοπές αφορούν την εστίαση, την ψυχαγωγία και το delivery. Πολλοί καταναλωτές περιορίζουν τις αγορές τους σε κρέας, αλκοόλ, γαλακτοκομικά, ψωμί και προϊόντα καθαρισμού. Επιπλέον, η θέρμανση της κατοικίας αποτελεί άλλη μια δαπάνη που περικόπτεται, με τα νοικοκυριά να αναζητούν πιο οικονομικούς τρόπους διαχείρισης των εξόδων τους.
Η στροφή στα ελληνικά προϊόντα

Η έρευνα καταδεικνύει ότι οι καταναλωτές δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για τα εγχώρια προϊόντα. Συγκεκριμένα, το 81,5% δηλώνει ότι προτιμά τα ελληνικά προϊόντα όταν τα βρίσκει στο ράφι. Επιπλέον, το 63% θεωρεί ότι υπάρχει αυξανόμενη τάση στροφής προς την εγχώρια παραγωγή, ενώ το 92,2% πιστεύει ότι υποστηρίζοντας τα ελληνικά προϊόντα συμβάλλει στην ανάπτυξη της εγχώριας παραγωγής και στη μείωση της ανεργίας.
Πόσα ξοδεύουμε στο σούπερ μάρκετ

Η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ υπολογίζεται στα 64 ευρώ, ενώ το συνολικό μηνιαίο ποσό ανέρχεται στα 334 ευρώ. Συνολικά, το 75% των καταναλωτών δαπανά έως 400 ευρώ τον μήνα. Παράλληλα, το 92,4% των καταναλωτών προγραμματίζει τις αγορές του πριν επισκεφθεί το κατάστημα, αποφεύγοντας τις παρορμητικές αγορές.
Η σημασία της τιμής και των προσφορών

Η επιλογή προϊόντων γίνεται με βασικό κριτήριο την τιμή, την ποιότητα και τις προσφορές. Η ελληνική προέλευση παραμένει επίσης σημαντικός παράγοντας για τους καταναλωτές. Μόνο το 30% των ερωτηθέντων ψωνίζει αποκλειστικά από ένα σούπερ μάρκετ, ενώ το 70% μοιράζει τις αγορές του σε διαφορετικά καταστήματα. Οι περισσότεροι καταναλωτές ψωνίζουν 4-8 φορές τον μήνα, χρησιμοποιώντας έως και 3 διαφορετικά σούπερ μάρκετ.
Η ιδιωτική ετικέτα και το «καλάθι του νοικοκυριού»

Το 43% των καταναλωτών επιλέγει προϊόντα από το «καλάθι του νοικοκυριού», ενώ το 35% πιστεύει ότι είναι ένα χρήσιμο μέτρο. Παράλληλα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να καταλαμβάνουν σημαντικό μερίδιο στις αγορές, καθώς πάνω από το 30% των ειδών που επιλέγουν οι καταναλωτές είναι ιδιωτικής ετικέτας.

Είναι πασιφανές πως η αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων διαμορφώνεται πλέον με βάση την ανάγκη για οικονομία και στρατηγικές αγορών. Η στροφή σε φθηνότερα και εγχώρια προϊόντα, η μείωση των μη απαραίτητων εξόδων και η προσεκτική επιλογή των καταστημάτων αποτυπώνουν μια νέα πραγματικότητα που διαμορφώθηκε από την οικονομική αβεβαιότητα των τελευταίων ετών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου